ΠΑΡΑΛΗΡΗΜΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ: Ακτιβιστική Τέχνη και η Κρίση του Καπιταλισμού /ομιλία -συζήτηση με τον GREGORY SHOLETTE
Στο πλαίσιο του TO THE FUTURE PUBLIC Act #2
[English text below]
Ο Gregory Sholette, ένας από τους σημαντικότερους αναλυτές της σχέσης Τέχνης και Πολιτικής, θα παρουσιάσει και θα συζητήσει το νέο του βιβλίο “Delirium and Resistance : Art Activism & the Crisis of Capitalism” (Παραλήρημα και Αντίσταση: Ακτιβιστική Τέχνη και η Κρίση του Καπιταλισμού) και την έννοια της πολιτισμικής αντίστασης σαν μέσο ενός “γυμνού εικαστικού κόσμου”.
Η εκδήλωση γίνεται την ΠΕΜΠΤΗ 8 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017 στις 6 το απόγευμα στα πλαίσιο δράσεων, ομιλιών και εργαστηρίων του προγράμματος TO THE FUTURE PUBLIC,
στο Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ,
Ρήγα Παλαμήδη 2, Ψυρρή.
Πέμπτη, 8 Ιουνίου 2017
6.00μμ – 9.00μμ
Η εκδήλωση ξεκινάει στις 6.00 μ.μ. ακριβώς.
Η ομιλία και η συζήτηση θα γίνει στα Αγγλικά με παράλληλη μετάφραση στα Ελληνικά
Ακολουθεί ανοιχτή συζήτηση με τον Gregory Sholette, την Ηλιάνα Φωκιανάκη (επιμελητής, Extra City Kunsthal Antwerp / ιδρυτικό μέλος State of Concept) και τον James Simbouras (επιμελητής, C.A.S.A. / συν-ιδρυτής, To The Future Public).
TO THE FUTURE PUBLIC σε συνεργασία με:
Κενό Δίκτυο / Void Network: https://voidnetwork.gr/
Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών: http://theinstitute.info/
Αυτόνομη Ακαδημία http://avtonomi-akadimia.net/
Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ: https://www.embros.gr/
Στον απόηχο των εκλογών του 2016 στις ΗΠΑ, του Brexit και της παγκόσμιας κλιμάκωσης του εθνικιστικού λαϊκισμου, είναι εμφανές ότι το παραλήρημα και η κρίση του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού εμφανίζεται ταυτόσημη με το παραλήρημα και την κρίση της φιλελέυθερης δημοκρατίας και της κουλτούρας της. Και ενώ η καπιταλιστική κρίση δεν ξεκινά από την τέχνη, η τέχνη έχει την ικανότητα να αντανακλά και να ενισχύει τις επιδράσεις της θετικά και αρνητικά.
Σε συνέχεια του επιδραστικού βιβλίο του, του 2010, “Dark Matter: Art and Politics in the Age of Enterprise Culture ( Σκοτεινή Ύλη: Τέχνη και Πολιτική στην Εποχή της Κουλτούρας της Επιχειρηματικότητας)”, ο Sholette επιχειρεί έναν κριτικό διάλογο με συλλογικότητες καλλιτεχνών, αντι-ιδρύματα, και ακτιβιστικές ομάδες, ώστε να προσφέρει μια διορατική και σε πρώτο πλάνο περιγραφή των σχέσεων μεταξύ της πολιτικής και της τέχνης εντός της νεοφιλελεύθερης κοινωνίας. Ο Sholette προσφέρει ξεκάθαρα παραδείγματα της βαθειάς εμπλοκής της τέχνης με τον καπιταλισμό: τις υπέρογκες τιμές που επιτυγχάνουν εικαστικοί που υποθάλπουν πιστά τις οικονομικές ελίτ, την πλήθυνση των μουσείων που συμβάλλουν στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την προσέλκυση κεφαλαίου ανάμεσα σε πόλεις, και την παράξενη σχέση ανάμεσα στην τέχνη και την ανεξέλεγκτη ανάπτυξη που επαναχαράζει το αστικό τοπίο.
Με πρόλογο της καταξιωμένης συγγραφέα Lucy R.Lippard και εισαγωγή από τον θεωρητικό Kim Charnley, το νέο βιβλίο του Gregory Sholette “Delirium and Resistance (Παραλήρημα και Αντίσταση)” αντλεί υλικό από πάνω από τριάντα έτη κριτικών δημόσιων συζητήσεων και πρακτικών από τον εικαστικό χώρο και πέρα, ώστε να ιστορικοποιήσει και να υποστιρήξει την παράδοση του ακτιβισμού στην τέχνη, η οποία εμπλέκει ριζοσπαστικά, και συχνά παράληρηματικά, τις τέχνες με τους πολιτικούς αγώνες.
http://www.plutobooks.com/display.asp?K=9780745336848&st1=sholette&sf1=kword_index%2Cpublisher&sort=sort_pluto&m=2&dc=4
http://gregsholette.tumblr.com/
Μέσα από ένα ευρύ φάσμα τέχνης, ακτιβισμού, και συγγραφής, ο Gregory Sholette έχει αναπτύξει ένα “βιώσιμο, δημοκρατικό αντι-αφήγημα το οποίο, λίγο-λίγο, αποκτά περιγραφική ισχύ στο πλαίσιο της ευρύτερης δημόσιας διαλεκτικής”. Ο Sholette είναι ιδρυτικό μέλος του Political Art Documentation/Distribution, το οποίο εξέδωσε εκδόσεις για την πολιτικά εμπλεκόμενη τέχνη στην δεκαετία του 1980. Είναι επίσης ιδρυτικό μέλος του REPOhistory, το οποίο επανοικειοποιήθηκε καταπιεσμένες ιστορικές αφηγήσεις της Νέας Υόρκης το 1990, και πιό πρόσφατα του Gulf Labor, μιας ομάδας εικαστικών που μάχονται υπέρ των δικαιωμάτων των μεταναστών εργατών που εργάζονται στην κατασκευή μουσείων στο Abu Dhabi. Σε δεκάδες δοκίμια, και μέσα από τα βιβλία του που συμπεριλαμβάνουν το “Delirium and Resistance : Art Activism & the Crisis of Capitalism (Παραλήρημα και Αντίσταση: Ακτιβιστική Τέχνη και η Κρίση του Καπιταλισμού) (2017)”, “Dark Matter: Art and Politics in an Age of Enterprise Culture (Σκοτεινή Υλή: Τέχνη και Πολιτική στην Εποχή της Κουλτούρας της Επιχειρηματικότητας)” (2011, και τα δύο σε έκδοση της Pluto Press) και “It’s Political Economy, Stupid (Είναι Πολιτική Οικονομία, Ηλήθιε)” με τον Oliver Ressler, που παρουσιάστηκε στο Contemporary Art Center στην Θεσσαλονίκη, το 2010. Ο Sholette καταγράφει και διερευνά δεκαετίες ακτιβιστικής τέχνης η οποία, λόγω της εφήμερης φύσης της, και των αντιστάσεων της πολιτικής και της αγοράς, θα παρέμενε πιθανώς αόρατη. Συν-διευθυντής του τμήματως Social Practice Queens στο Πανεπιστήμιο Queens CUNU, κατέχει διδακτορικό από το Πανεπιστήμιο του Amsterdam, είναι απόφοιτος του Cooper Union, του Πανεπιστημίου San Diego της California, και του Ανεξάρτητου Προγράμματος Κριτικής Θεωρίας του Πανεπιστημίου Whitney.
***
TO THE FUTURE PUBLIC
Πώς μπορούμε να οραματιστούμε ένα διαφορετικό μέλλον εν μέσω συνθηκών επισφάλειας από την σκοπιά της Αθήνας και άλλων τόπων? Με ποιούς τρόπους μπορούν στο μέλλον να συσχετιστούν οι εικαστικές πρακτικές και μορφές οργάνωσης με τις εμπειρίες και τις συλλογικές διεκδικήσεις αυτών που επικαλούνται πως αντιπροσωπεύουν? Πώς μπορούμε να αναπτύξουμε από κοινού νέες συνδέσεις, τακτικές και πεδία δράσης, μέσα από την ανάγνωση των τοπικών συνθηκών, εν μέσω παγκόσμιων γκετοποιήσεων? Από αυτήν την οπτική, ποιά πιθανά μέλλοντα οραματιζόμαστε και ποιές είναι οι απαραίτητες συνθήκες και τα επόμενα βήματα ώστε να φτάσουμε σε αυτές? Ποίο είναι, εν τέλει το μελλοντικό κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε?
Το TO THE FUTURE PUBLIC αποτελει ένα ανοιχτό, αποκεντρωμένο και εξελισσόμενο εργαστήριο δοκιμών για την διερεύνηση επιμελητικών και εικαστικών πρακτικών, που συνδέει θεωρία και πράξη.
Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση της συνεργασίας, του διαλόγου και στην ανταλλαγής εμπειριών ανάμεσα σε εικαστικούς, ακτιβιστές και πρωτοβουλίες με τοπικές κοινότητες. Μέσα από παρεμβάσεις, performance, εφήμερες εγκαταστάσεις, ερευνητικά projects, εργαστήρια και χαρτογραφήσεις, η περιοχή του κέντρου της Αθήνας αντιμετωπίζεται ως ένα πεδίο που βιώνεται και επιτελείται – ένα πλέγμα συγκρούσεων, αμφισβητήσεων και καινοτομικών συνθέσεων.
Αντιστεκόμαστε στην ‘εξωτικοποιημένη’ και αφηρημένη θέαση της Αθήνας ως ένα σημείο “κρίσης”, ως προίόν στην παγκόσμια αγορα πολιτιστικού κεφαλαίου. Στεκόμαστε δίπλα σε ακτιβιστικές πρακτικές που λειτουργούν ως οργανωτικοί και αναβιωτικοί παράγοντες της εμπειρίας της καθημερινότητας, στις πραγματικές σχέσεις που καθορίζουν και ενημερώνουν τις δράσεις μας, και στην επανοικειοποίηση του δημόσιου χώρου από τις ίδιες τις τοπικές κοινότητες της πόλης χωρίς διακρίσεις φύλλου, καταγωγής, εισοδήματος.
Στηρίζουμε υβριδικές μορφές καλλιτεχνικής και κοινωνικής δράσης αντιλαμβανόμενοι την τέχνη του δημόσιου χώρου ως μια συμμετοχική, αντί-ηγεμονική, και κατά βάση πολιτική πράξη. Υπερασπιζόμαστε με κάθε μέσο την δημιουργία νέων εφήμερων πεδίων μεταξύ τέχνης, ακτιβισμού και θεωρίας –πεδίων όπου τα όρια μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού είναι διάχυτα, όπου η έννοια της εξειδίκευσης είναι ρευστή. Από τρανταχτές δηλώσεις, μέχρι λεπτεπίλεπτη εξερεύνηση, οι εικαστικές παρεμβάσεις στον δημόσο χώρο αποτελούν ένα κάλεσμα για συμμετοχικότητα, κάτω από το οικονομικό, ιδρυματικό και πολιτικό ραντάρ.
[youtube height=”400″ width=”750″]https://www.youtube.com/watch?v=ShZPzaljGD0&t=1s[/youtube] Truth is concrete 21/09 15:00 I Gregory Sholette: Are you talking to me?
[youtube height=”400″ width=”750″]https://www.youtube.com/watch?v=F8KAopK0M-o[/youtube] Gregory Sholette: Precarious Workers of the (Art) World Unite!
[ENG]
GREGORY SHOLETTE: DELIRIUM AND RESISTANCE, ACTIVIST ART AND THE CRISIS OF CAPITALISM
In the context of TO THE FUTURE PUBLIC Act #2
The author of the influential book “Dark Matter: Art and Politics in the Age of Enterprise Culture” Gregory Sholette, joins us in Athens for a discussion of his new book “Delirium and Resistance: Activist Art and the Crisis of Capitalism”, and a talk on his concept of cultural resistance in a “bare art world.” , in the context of TO THE FUTURE PUBLIC series of actions, talks and workshops.
The event will take place at the
Free Self-Organized Theater EMPROS, Riga Palamidi 2, Psirri, Athens.
Thursday, June 8 2017
6.00PM – 9.00PM
Doors open: 6.00PM sharp.
Followed by panel talk with Gregory Sholette, Iliana Fokianaki (curator, Extra City Kunsthal Antwerp / director, State of Concept), James Simbouras (curator, C.A.S.A. / co-founder, To The Future Public).
TO THE FUTURE PUBLIC in collaboration with:
Void Network: https://voidnetwork.gr/
The Institute of Experimental Arts: http://theinstitute.info/
Avtonomi Akademia / Autonomous Academia http://avtonomi-akadimia.net/
Free Self-Organized Theater EMPROS: https://www.embros.gr/
***
In the aftermath of the 2016 US election, Brexit, and a global upsurge of nationalist populism, it is evident that the delirium and the crisis of neoliberal capitalism is now the delirium and crisis of liberal democracy and its culture. And though capitalist crisis does not begin within art, art can reflect and amplify its effects to positive and negative ends.
In this follow-up to his influential 2010 book, “Dark Matter: Art and Politics in the Age of Enterprise Culture”, Sholette engages in critical dialogue with artists’ collectives, counter-institutions, and activist groups to offer an insightful firsthand account of the relationship between politics and art in neoliberal society. Sholette lays out clear examples of art’s deep involvement in capitalism: the dizzying prices achieved by artists who pander to the financial elite, the proliferation of museums that contribute to global competition between cities in order to attract capital, and the strange relationship between art and rampant gentrification that restructures the urban landscape.
With a preface by noted author Lucy R. Lippard and an introduction by theorist Kim Charnley, Delirium and Resistance draws on over thirty years of critical debates and practices both in and beyond the art world to historicize and advocate for the art activist tradition that radically—and, at times, deliriously—entangles the visual arts with political struggles.
http://www.plutobooks.com/display.asp?K=9780745336848&st1=sholette&sf1=kword_index%2Cpublisher&sort=sort_pluto&m=2&dc=4
http://gregsholette.tumblr.com/
[vimeo height=”400″ width=”750″]https://vimeo.com/159525389[/vimeo] Protest and Performance at the Venice Bienniale Venice, Italy
In his wide-ranging art, activist, teaching and writing practice, Gregory Sholette has developed a self-described “viable, democratic, counter-narrative that, bit-by-bit, gains descriptive power within the larger public discourse.” Sholette is a founding member of Political Art Documentation/Distribution, which issued publications on politically engaged art in the 1980s; of REPOhistory, which repossessed suppressed histories in New York in the 1990s; and more recently, of Gulf Labor, a group of artists advocating for migrant workers constructing museums in Abu Dhabi. In dozens of essays, three edited volumes, and his own books including “Delirium & Resistance: Art Activism & the Crisis of Capitalism (2017)” and “Dark Matter: Art and Politics in an Age of Enterprise Culture (2011, both Pluto Press)”, and “It’s The Political Economy, Stupid” with Oliver Ressler on view at the Contemporary Art Center, Thessaloniki, Greece in 2010. Sholette documents and reflects upon decades of activist art that, for its ephemerality, politics, and market resistance, might otherwise remain invisible. A co-director of Social Practice Queens at Queens College CUNY, he holds a PhD from the University of Amsterdam, The Netherlands, is a graduate of The Cooper Union, the University of California San Diego, and The Whitney Independent Study Program in Critical Theory.
***
TO THE FUTURE PUBLIC
From the point of view of Athens, TO THE FUTURE PUBLIC attempts to formulate a meeting point between local communities, artists, researchers, activists and initiatives with a focus on self-organization and cooperative economy, connecting various locations in an open, decentralized and evolving testing laboratory for the exploration of future curatorial and artistic practices, bringing together different voices from various fields, with different perspectives and backgrounds.
The program focuses on providing a collaborative framework for in-situ responses to specific sites or contexts in the public sphere of Athens, while thinking collectively about ways to act when “thinking beyond a frozen future is inconceivable, an institutional limit impossible to cross”. Through interventions, performances, ephemeral installations, research-based projects, workshops and cartographies, the areas of the city center are responded to as field that is experienced and performed – an intricate web of inter-dependencies, conflicts, and radical syntheses.
We resist the abstracted narratives of Athens as being ”unique” and “creative” due to crisis as constructed and traded
in a market of symbolic capital conforming to the prerogatives of an international art market, institutional and urban
development interests. This comes at a moment when basic human rights are considered a state security risk, when sweeping economic restructuring converts the global majority into a segregated precarious surplus, and when a widespread hostility to the very notion of society has become commonplace rhetoric, at a time when the public sphere, as both concept and reality, is under threat.
As agents working locally and engaged in global discourse, we stand in support of ground-up participation and art as a catalyst for organizing, reviving, rethinking, and remaking the everyday experience. Seeking counter-narratives to the increasing in commercialization of the cultural field, we trace the radical points of intersection with the practices of others from around the world, who are also working from within and outside existing institutional framings, and whose locally focused work constitute de-facto deflections from accepted paradigms within the globally established art economy.
Resisting cultural and artistic monopolies, we support, by all means possible, the creation of new temporary spaces in the overlapping zones of art, political activism, and theory – spaces where the boundaries between artists and public are blurred, where the concept of “expertise” is fluid and radical relations become possible. We envision a shift away from models based on the exporting of cultural capital, towards a new hierarchy of priorities based upon actual needs and sustainable practices. In doing so, we strive for the development of participatory, inclusive models and strategies, and attempt to carry out the urgent task of cultivating horizontal communication and exchanges between movements across social, geographical and institutional divides.