Ο 16χρονος ΡΟΜΑ Κώστας Φραγκούλης είναι νεκρός – Κενό Δίκτυο

December 13, 2022

Ο 16χρονος ΡΟΜΑ Κώστας Φραγκούλης είναι νεκρός. Δολοφονήθηκε από την Ελληνική Αστυνομία και τον διάχυτο ρατσισμό που δηλητηριάζει την Ελληνική κοινωνία / Συγκέντρωση Προπύλαια ΤΡ. 13/12/2022 ώρα 19.00


Η δολοφονία του νεαρού 16χρονου Ρομά στη Θεσσαλονίκη μας υπενθυμίζει για πολλοστή φορά τον βασικό χαρακτήρα της αστυνομίας. Παρόλες τις διαφορές που παρουσιάζουν μεταξύ τους τα έθνη-κράτη ως προς τους πολιτικούς πολιτισμούς τους, οι οποίοι δημιουργούν διαβαθμίσεις στην αστυνομική βαναυσότητα, ο ρατσισμός της αστυνομίας παραμένει σταθερά αναλλοίωτο γνώρισμα σε όλες τις χώρες του κόσμου και είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τον διάχυτο ρατσισμό που δηλητηριάζει τις κοινωνίες μας.
Έτσι εκπληρώνεται μια ανομολόγητη αλλά βασική κοινωνική λειτουργία της: παντού και πάντα η αστυνομία αποτελεί εστία αναπαραγωγής του μίσους απέναντι στη διαφορά, εθνοπολιτισμική ή άλλη, σημείο που αποτυπώνει και τη συνάφειά της με συγκεκριμένες ιδεολογίες που βρίσκονται εγκιβωτισμένες μέσα της καθώς μεταγγίζονται σε αυτήν αδιάκοπα οι πιο σκοτεινές πολιτισμικές αντιλήψεις της κυριαρχίας. Το ότι η ΕΛ.ΑΣ στελεχώνεται συστηματικά από ακροδεξιούς πιστολέρο και νεοναζί είναι γνωστό σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία, όπως και το γεγονός ότι μεταπολεμικά στα σώματα ασφαλείας η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο βίαιο αντικομμουνιστικό κράτος και τους παρακρατικούς συνεργάτες των ναζί ήταν αδιόρατη.

Η αστυνομία δεν «προστατεύει και υπηρετεί» τους πολίτες, όπως διατείνεται το γνωστό καλιφορνέζικο σλόγκαν. Έχοντας τη βία ως καταστατική, συγκροτητική του πράξη ο αστυνομικός θεσμός διατηρεί τον πλήρη έλεγχο του αληθινού εδάφους στoν αστεακό χώρο και την ύπαιθρο ως θεμελιακό σκοπό του. Στην πραγματικότητα υπάρχει μέσα από και για την δυνατότητα να ορίζει και να επιβάλλει το φάσμα του «κανονικού», δηλαδή ποιές κοινωνικές κατηγορίες ανθρώπων και συμπεριφορές μπορούν να εμφανίζονται σε ένα δεδομένο χώρο. Το να προσδιορίζει καταστασιακά ποιός μπορεί να βρίσκεται πού και ποιός όχι, και τι συμπεριφορές μπορεί να εκδηλώσει. Αυτή είναι η ισχύς που διαμορφώνει την αστυνομία. Κατέχοντας την σχεδόν αποκλειστική ευθύνη να θέτει τα όρια του διανοητού σε ένα δεδομένο πλαίσιο, όπως κανείς άλλος συλλογικός δρων ή οργανισμός, η αστυνομία καθίσταται η απτή και υλοποιημένη μορφή της εξουσίας, φορέας-αναμεταδότης των αντιλήψεων της αντίδρασης και μόνιμος φρουρός της ταξικής ιεραρχίας. Ως τοποτηρητής της «τάξης» που η ίδια στην πραγματικότητα ορίζει, η αστυνομία ελέγχει με απόλυτο τρόπο νοήματα πολλαπλά –ποιος άνθρωπος ή κατάσταση θεωρείται τί και πότε- και μετατοπίζει διαρκώς τα όρια του νόμου, κάτι που μόνο ο αστυνομικός θεσμός μπορεί να πραγματοποιήσει. Το σύγχρονο κράτος θα ήταν ίσως αδύνατο να επιβάλλει το οτιδήποτε στην επικράτειά του χωρίς τον συγκεκριμένο θεσμό. Αυτός είναι και ο λόγος που η αστυνομία έχει τη δυνατότητα να αυτονομείται από το κράτος. Και το κάνει διαρκώς, χωρίς φυσικά ποτέ κανείς από τους εκπονητές του κρατικού λόγου να δηλώνει ότι εκείνη δρα ανεξέλεγκτη.

Ο σαδισμός δεν διδάσκεται ακόμη ως μάθημα στις αστυνομικές σχολές, γιατί βρίσκεται διάχυτος παντού μέσα στους εσωτερικούς κανονισμούς και τα εγχειρίδιά τους, όπως και η αλήθεια ότι πρόκειται πάντα και παντού για ένοπλη συμμορία με θεσμική υπόσταση που έχει την αυθαιρεσία ως προγραμματική αρχή της. Πρόκειται για το συστατικό στοιχείο χωρίς το οποίο ο αστυνομικός θεσμός δεν θα μπορούσε να υπάρχει. Είναι επειδή η πρακτική προηγείται της ταυτότητας –πρώτα ενεργούμε και μετά γινόμαστε οτιδήποτε θεωρούμε πως είμαστε- που τα γουρούνια επιτελούν το αστυνομικό τους έργο βασανίζοντας και σκοτώνοντας τους αδύναμους. Μέσα από τη βία αυτής της μορφής δεν γίνονται «κακοί αστυνομικοί», γίνονται «αστυνομικοί» σκέτο και μάλιστα με «Α» κεφαλαίο. Οι μπάτσοι γνωρίζουν καλά πως συμμετέχουν σε νόμιμη συμμορία. Γλωσσικά και σωματικά κρυπτογραφημένο, αυτό ακριβώς αντανακλάται σε ορισμένες δημόσιες επιτελέσεις της ισχύος τους, όπως στο αυστηρό ή ‘μάγκικο’ ύφος και στα ψέματα που πάντοτε αρέσκονται να λένε στους πολίτες κάθε φορά που κινδυνεύουν να εκτεθούν πως δεν ελέγχουν απόλυτα την κατάσταση, κάθε φορά που μοιάζουν περισσότερο αδύναμοι απ’όσο θέλουν κανείς να πιστεύει.

Εν τέλει, οι ίδιοι βιώνουν ως μέρος της δουλειάς τους αυτό που οι δικαστές, ως ανώτατοι λειτουργοί του νομικού πεδίου, αρνούνται να παραδεχτούν για να μην απωλέσουν το συμβολικό κεφάλαιο που με τόσο κόπο έχουν οικοδομήσει: πάνω από το νόμο και πέρα από οποιαδήποτε έννοια τυπικής δικαιοσύνης βρίσκεται η αστυνομία. Είναι πλέον γνωστό σε όλες τις γειτονιές του κόσμου ότι τα γουρούνια σκοτώνουν κατά βούληση, χωρίς ουσιαστικά να τιμωρούνται. Αυτή είναι η άλλη όψη της απανθρωποποίησης που αναγκαστικά υφίστανται κάθε φορά που οι ίδιοι δέχονται τις σφαίρες.

ΚΕΝΟ ΔΙΚΤΥΟ [Ουτοπία, Θεωρία, Συναίσθηση, Εφήμερες Τέχνες]

Previous Story

Judith Butler: Η Ισχύς της Μη Βίας / Μια κριτική απάντηση- Χρήστος Μιάμης

Next Story

Τρία ποιήματα για τον Κώστα Φραγκούλη- Αντώνης Μπαλασόπουλος


Latest from Local movement

Go toTop